Blog
Geplaatst door John op 18 juni 2013
Waarom zou je e-mail nieuwsbrieven versturen?
Met het versturen van nieuwsbrieven kom je snel, gemakkelijk en goedkoop onder de aandacht van geïnteresseerde lezers. Het geeft je meetbare resultaten, directe (inter)actie en extra traffic naar je website.
De voordelen op een rijtje:
Snel
Een e-mail nieuwsbrief is sneller gemaakt en verstuurd dan drukwerk. Je kunt dus inspelen op ontwikkelingen of nieuwtjes. Bij het aanmaken en versturen valt ook veel te automatiseren.
Goedkoop
Emailmarketing is goedkoop in vergelijking met bijvoorbeeld Direct Marketing: geen opmaak voor het drukwerk, geen drukkosten en geen porto-kosten!
Geïnteresseerde lezers
In tegenstelling tot andere media wordt e-mail uitsluitend met toestemming of op verzoek verzonden. Lezers hebben zelf aangegeven je e-mail te willen ontvangen! Laat lezers zelf aangeven over welke onderwerpen zij geïnformeerd willen worden. Met gesegmenteerde nieuwsbrieven zal de repons nog hoger zijn, omdat mensen alleen informatie ontvangen waar ze zelf om gevraagd hebben.
Meetbare resultaten
Volg hoeveel e-mails zijn geopend en hoe vaak er is doorgeklikt op welke links. Analyseer wat werkt en wat niet. Daar kun je in de volgende nieuwsbrieven dan weer rekening mee houden.
Directe (inter)actie
Het is mogelijk om de lezers van je nieuwsbrief direct actie te laten ondernemen. Zo kun je ze middels een link rechtsreeks naar een specifieke plek op je website sturen: een inschrijfformulier of enquete bijvoorbeeld.
Traffic
Schrijf een korte prikkelende tekst in je nieuwsbrief en laat lezers voor meer info doorklikken naar je website.
Wat zet je in jouw e-mail nieuwsbrief?
Het belangrijkste is dat je bedenkt wat de lezers van je nieuwsbrief interessant zullen vinden. Alleen reclame maken voor jezelf wordt al snel gezien als SPAM. Schrijf vanuit het oogpunt van de lezer: in plaats van "Wij hebben onze prijzen verlaagd" kun je bijvoorbeeld beter "Shop nu nog voordeliger bij …" schrijven. Zo benadruk je het belang van de lezer.
Spreek de lezer in enkelvoud aan. Schrijf de e-mail dusdanig dat de lezer zich individueel aangesproken voelt. Gebruik 'jij' ipv 'jullie'.
Personaliseer je nieuwsbrief. Want wat spreekt meer aan "Geachte lezers" of "Beste Cees"?
De onderwerpregel heeft in de meeste e-mailprogramma’s niet meer dan 50 posities en op mobiele schermen is dit maar 32. Kies dus een pakkende korte onderwerptekst.
Welke inhoud je ook kiest, voorspelbaarheid werkt goed:
• Zorg dat de look & feel van je email aansluit bij je website of je huisstijl.
• Kies een vaste opbouw van artikelen.
• Kies voor een duidelijk opmaak van je tekst en afbeeldingen. Kopje, korte tekst, lees-verder link en eventueel een plaatje erbij.
• Als je afbeeldingen gebruikt, lijn deze dan op een voorspelbare manier uit: allemaal links (of rechts) naast de tekst, of laat ze links en rechts verspringen, maar wees daar dan ook consequent in.
Sommige informatie is prima te bundelen in één wat langere nieuwsbrief per maand. Andere informatie is juist prettig om wekelijks te ontvangen. Bepaal vooraf de frequentie van verzenden van je nieuwsbrief. En maak deze frequentie ook duidelijk aan je lezers.
Maar maak het ook niet te moeilijk voor jezelf: het zal niemand opvallen wanneer jouw maandelijkse nieuwsbrief eens een paar dagen langer op zich laat wachten!
Hoe verstuur je digitale nieuwsbrieven?
Vermijd Outlook
Gebruik geen emailprogramma als Outlook voor het versturen van e-mail nieuwsbrieven. Het gebruik van Outlook heeft namelijk een aantal grote nadelen:
• Naar veel ontvangers tegelijk verzenden wordt door internetproviders al gauw als spam gezien.
• Wanneer je als spammer wordt gerapporteerd of gekenmerkt in het e-mailprogramma van de ontvanger zullen ook je reguliere mails voortaan niet meer aankomen.
• Personaliseren is niet mogelijk.
• Je maakt de e-mail op zodat deze er op jouw scherm goed uitziet, maar je hebt geen idee hoe de e-mail er bij de ontvanger uitziet, want zij gebruiken ook andere e-mail programma's dan Outlook, die e-mails allemaal op verschillende manieren weergeven.
• De enige manier om een mogelijkheid tot afmelding te bieden, is om je lezers te vragen je daarover een mail terug te sturen. Dit voldoet niet aan de huidige wetgeving op het gebied van e-mailmarketing. Bovendien moet je de afmeldingen handmatig verwerken.
• Als je je nieuwsbrief met Outlook hebt verzonden is het niet mogelijk de resultaten goed te meten.
Maar wat dan wel?
Gebruik in plaats van Outlook een professionele e-mailmarketing tool. Google maar eens op 'email marketing software' en je vindt diverse aanbieders.
Als je een ESP (E-mailmarketing Service Provider) hebt gekozen, heb je nog een paar keuzes te maken en stappen te doorlopen, voor je daadwerkelijk je nieuwsbrieven kunt gaan versturen:
Ontwerp
Kies je een standaard template (wordt bij veel E-mailmarketing Service Providers aangeboden) of laat je een ontwerp op maat maken?
Website op orde brengen
Is de website op orde zodat je er vanuit de nieuwsbrief goed naar kunt verwijzen? Zorg er dus voor dat website en nieuwsbrief op elkaar afgestemd zijn.
Account inrichten
Je account bij de ESP zal ingericht moeten worden en je hebt altijd even tijd nodig om als nieuwe gebruiker te wennen aan het onbekende systeem.
Inschrijfformulier op je website plaatsen
Vergeet niet een inschrijfformulier op je website op te nemen: want nu je nieuwsbrieven verstuurt is het leuk om ook zo veel mogelijk lezers te krijgen!
De mogelijkheid om je aan te melden voor een nieuwsbrief staat meestal rechtsbovenin de pagina. Omdat dit ondertussen zo gebruikelijk is, is dit ook de plek waar bezoekers een formulier steeds vaker verwachten en zoeken. Niets mis met ook hier te kiezen voor voorspelbaarheid.
Tips:
• Zorg dat je mailinglist goed is: verstuur geen e-mails zonder toestemming.
• Zorg voor vertrouwen: schrijf bijvoorbeeld onder het inschrijfformulier dat alle gegevens veilig zijn bij jou en dat deze nooit voor iets anders worden gebruikt dan voor de nieuwsbrief, en nooit worden doorverkocht aan derden.
• Maak duidelijk waarom de bezoeker zich juist op jouw nieuwsbrief moet aanmelden?
• Houd bij wat de redenen zijn voor afmeldingen. Daar kun je in de volgende nieuwsbrieven dan weer rekening mee houden.
• Geef eventueel een cadeautje bij het aanmelden voor de nieuwsbrief: een eBook, whitepaper of PDF met werkelijke waarde voor de lezer!