Blog
Geplaatst door Victor Kappelhof op 8 februari 2017
Social media is gemeengoed voor bijna iedereen. Toch worstelen organisaties en MKB-ers er nog mee - om tot de slotsom dat het vooral veel tijd kost en er weinig mee bereikt wordt. Hoe zorg je ervoor dat je het wel een interessant medium wordt? Hoe pak je het aan - en hoe kom je steeds verrassend uit de hoek?
Content is king
Bij social media marketing (maar ook op je website) draait alles om inhoud, en die is weer afhankelijk van strategie en doelgroep. Wat wil je bereiken? En voor/met wie wil je dat bereiken? De oplossing is inhoud/content en dat is dat is vaak lastig. Hoe zorg je er dan toch voor dat je tijdlijn (en ook je website) gevuld met aantrekkelijke content?
Het kan wél
Zorg dat je van te voren scherp in beeld hebt wat je doel is en welke inhoud je daarvoor wilt ontwikkelen. Maak een plan en investeer tijd in het uitwerken van de ideeën, foto's en teksten op de momenten dat je er tijd voor vrij kunt maken. Als je eenmaal hebt kun je publiceren en (re)-posten uit de dingen die je 'op de plank' hebt liggen. Je kunt ook een aantal posts van te voren plannen. Hou er wel rekening mee dat je soms moet kunnen reageren op reacties op je posts.
Door regelmatig berichten te plaatsen blijven je kanalen levendig: zo ben je interessant voor de mensen die je volgen. De interesse verdwijnt anders al gauw bij je volgers en bij sites als Facebook betekent het ook dat nieuwe berichten aan minder mensen getoond zullen worden. Alle reden dus om je mediakanalen actief te houden. Hetzelfde geldt overigens voor je website.
Aantrekkelijke content op de plank
Als je wat doet, doe het dan goed. Geef jezelf de klans om mooie beelden te maken, en je boodschap goed op te schrijven. Doe dit liefst samen met anderen, zo voorkom je tunnelvisie. Daarbij krijg je nuttige feedback van buitenstaanders. Ideaal is als je meerdere basisboodschappen hebt, en per boodschap 2 of 3 varianten op de plank hebt liggen: dan kun je eenvoudig afwisselend, verrassend en vertrouwd tegelijk voor de dag komen. Die basismix kun je aanvullen met je spontane boodschappen en actuele nieuwtjes.
BLOK TEKST BLOK BEELD BLOK VIDEO
Verdien je investering terug
De tijd die je in content steekt wil je terugverdienen: bijvoorbeeld door regelmatig dezelfde boodschap te herhalen. Als je er op let zie je dat anderen dat ook gewoon doen - en merk je waarschijnlijk dat niet vervelend is. Dus als je de content eenmaal op orde hebt: herhaal, herhaal, herhaal.
Resultaat
Stel doelen: bijvoorbeeld aan het eind van het jaar een aantal nieuwe klanten hebben, meer producten/diensten aan je huidige klanten kunnen leveren of aan meer mensen voorlichting geven. Denk ook eens aan één of twee acties gericht op één specifiek product dat je levert.
Conclusie
Heb je je social media strategie eenmaal op de rit dan zul je merken dat het steeds makkelijker gaat en meer oplevert. Ook is het een goede manier om andere marketing tools (denk aan de website en offline acties) actueel te houden. En zo krijgen je potentiële en huidige klanten een beter beeld van wat je voor ze kunt betekenen.
- Stel je doelen vast
- Zorg dat je plan hebt
- Investeer in goede content
- Publiceer op gezette tijden en blijf actueel
- Verleid bezoeker om terug te komen en te delen
- Bepaal regelmatig of je op de goede weg ben - en stuur zonodig bij
Tip: gebruik de inhoud die je ontwikkelt voor social media ook op jouw site en in drukwerk - en andersom!
Meer weten?
Vaak is het best lastig om een goede start te maken. Kun je wel wat hulp gebruiken? Mail of bel dan even:
- Victor@bureauzeker.nl
- 010 248 08 20
- of 06 52 45 86 87