Blog
Geplaatst door Marieke van Zuijlen op 8 februari 2017
Retargeting (ook wel: Remarketing) is gericht online adverteren, gericht op het opnieuw bereiken van mensen die eerder jouw website hebben bezocht. Door met je advertentie/banner opnieuw te verschijnen op websites waar jouw bezoeker op dat moment kijkt.
Omdat de bezoeker wordt herkend kan op die website jouw banner getoond worden. Je helpt zo de bezoeker nog eens herinneren aan jouw aanbod.
Met je advertentie/banner bereik je zo dus heel gericht bezoekers van je site! De banner is in stijl van je website/huisstijl/product, zodat de bezoeker deze gelijk herkent. Je bent dus opnieuw in beeld bij je doelgroep! Een perfecte tool die zeker niet mag ontbreken in je marketingmix.
Hoe werkt retargeting?
In het kort gaat het zo: bezoekers komen op jouw website. Het percentage dat jouw website verlaat zonder daadwerkelijke actie (bellen, aankoop, etc), is echter groot. Het doel is om deze bezoeker weer terug te laten komen op je site, om toch je product te kopen of een dienst af te nemen.
Met retargeting wordt deze bezoeker herkend met een cookie. In de code van je eigen website plaats je een stukje code, oftewel Smart Pixel genoemd, die wordt opgepikt bij het bezoek. De bezoeker komt daardoor later op andere sites jouw advertentie/banner weer tegen. Er kunnen zelfs specifieke cookies worden geplaatst, zodat verschillende bezoekers op maat gemaakte banners te zien krijgen die aansluiten op hun zoekgedrag op jouw site.
Retargeting op social media
Je kunt je bezoekers ook helpen herinneren op sociale netwerken, zoals Twitter en Facebook. Belangrijkste verschil is dat er dan in plaats van een Smart Pixel met emailadressen wordt gewerkt. Hou in de gaten dat gebruikers vaak een verschillend emailadres gebruiken: zakelijk en prive.
Het is niet de bedoeling dat retargeting vervelend wordt voor de gebruiker, waardoor een potentiele klant juist zou besluiten om vooral niet meer naar jouw site te gaan. Om dit te voorkomen kun je zelf instellen in hoeverre er geretarget wordt: allemaal aan te passen aan jouw wensen en de service aan je klant/bezoekers.
Waar kun je retargeting inzetten?
Dat is makkelijk te beantwoorden: in principe op het hele web. Je kunt vrijwel op alle websites terecht komen. Populair zijn bijvoorbeeld Marktplaats en Funda.
Via advertentieveilingen wordt de ruimte voor de banners ingekocht. Er worden door de veilingen wel eisen gesteld aan deze ruimte, zodat je advertentie/banner niet getoond wordt op dubieuze websites. En de ingestuurde advertentie/
banners worden gecontroleerd op virussen.
Natuurlijk kun je ook op social media als Facebook en Linkedin goed zichtbaar zijn. Hier zijn naast retargeting acties nog veel meer manieren van adverteren.
Aan de slag!
Maar hoe? Door eerst een paar belangrijke beslissingen te maken: wie is je doelgroep voor je online campagne en wat wil je dat ze doen op je website? Dat zal van invloed zijn op de keuze voor web of voor social media. Daarna maak je de keuze welke advertentie aan welke doelgroep getoond wordt. En natuurlijk stel je ook een budget vast, deze is uiteraard aan te passen in een later stadium.
Meer weten
Kun je wel wat hulp gebruiken? Wij kunnen een retargeting campagne met je opzetten, begeleiden en materiaal verzorgen. En meer kanalen inzetten als dat nodig is. Mail of bel even:
- Marieke@bureauzeker.nl ,
- 010 248 08 20
- of 06 51 41 40 13